Verslag

 

Op 12 april 2016 vond in Sterrebeek het SilentRoads symposium plaats. De ruim 120 deelnemers werden onder leiding van dagvoorzitter Dick Botteldooren van de Universteit Gent langs de verschillende thema’s omtrent wegverkeerslawaai geleid. Zo werden de nieuwste resultaten van de beproevingen aan stille toplagen in Antwerpen en bij Kasterlee gepresenteerd, hoorden we over een nieuwe toepassing van een geluidarme betonverharding en was er aandacht voor geluidschermen en de hinder bij uitzettingsvoegen van bruggen. Ook werd een blik geworpen buiten de Belgische landsgrenzen en kregen we een update van de Europese onderzoeksprojecten Questim en Distance.  We kregen inzicht hoe geluidarme wegdekken in wegbeheerssystemen kunnen worden geïmplementeerd en welke maatregelen tegen wegverkeerslawaai voorhanden zijn voor de Europese wegbeheerders.

Vragen die als een rode draad door deze dag liepen, waren hoe de positieve geluideffecten voor een langere periode gewaarborgd kunnen blijven en hoe de levensduur van geluidarme wegdekken kan worden verbeterd. Als antwoord op deze vragen kwamen uit de hoek van de wegenbouw een aantal goede suggesties. Na een periode waarin het pad van trial-and-error werd gevolgd, hebben zij namelijk onderzocht hoe de faalkansen van een ZOA (zeer open asfalt) kunnen worden verminderd. Het advies was dat een geluidarm wegdek niet op sterkte moet worden verbeterd maar juist op flexibiliteit.

Het unieke gezelschap, bestaande uit diverse afvaardigingen uit Wallonië, Vlaanderen en Nederland, kreeg ten slotte de gelegenheid om hun vragen over wegverkeerslawaai af te vuren op het panel van deskundigen.

De presentaties van deze geslaagde bijeenkomst zijn hier te downloaden.

Heeft u dit symposium gemist of wil u meer weten over ontwikkelingen in stille wegdekken? Dan kunt u de volgende datum alvast in de agenda noteren. Op 4 oktober 2016 wordt in De Meern, aan de rand van Utrecht, het volgende SilentRoads symposium georganiseerd. Het evenement gaat plaats vinden in de voormalige kerk en metaalfabriek ‘De Metaal Kathedraal’.